Gewicht

Uit DiabetesWiki

Ga naar: navigatie, zoeken

Inhoud

Gewicht

Iemand die te dik is, moet al snel drie keer meer insuline produceren om de bloedglucosewaarden normaal te houden dan iemand met een normaal gewicht. Op den duur kan dat leiden tot diabetes type 2. Daarom is overgewicht – en vooral afvallen – een belangrijk aandachtspunt bij het voorkomen en behandelen van diabetes.

Afvallen, hoe doe je dat?

De beste manier om af te vallen is een combinatie van meer bewegen, minder calorieën en gezond eten.

  • Minder calorieën

De normaal aanbevolen hoeveelheid energie per dag is:

    • 2100 kcal voor volwassen vrouwen
    • 2600 kcal voor volwassen mannen.

Wie wil afvallen, doet er dus goed aan minder te eten dan deze bovenstaande hoeveelheden. Overigens kunnen die per persoon verschillen, al naar gelang de leeftijd, mate van activiteit en spiermassa.

Beweeg waar u maar kunt. Neem de trap in plaats van de lift, breng uw kinderen op de fiets naar zwemles, doe uw boodschappen op de fiets, doe uw werkster de deur uit en lap de ramen voortaan zelf, parkeer uw auto net even wat verder weg, stap een halte eerder uit als u met de bus reist. En, als u dat niet al deed: zoek een bewegingsactiviteit of sport die bij u past. Zoek bovendien afleiding; wie veel te doen heeft, denkt minder vaak aan eten. Kijk voor bewegingstips ook bij Bewegen.

Afvallen loont de moeite

Zo’n 5 tot 10 procent van het overgewicht verliezen levert al gezondheidsvoordelen op: een betere insulinegevoeligheid, betere glucosewaarden, een gunstige invloed op de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Doordat mensen weer gevoeliger worden voor insuline, kan soms de medicatie voor diabetes verminderd worden. Af en toe is het effect hiervan zelfs zo gunstig dat mensen geen diabetesmedicatie meer nodig hebben. Dit zal vooral voorkomen bij mensen met diabetes type 2.

Aanpassen medicatie

Gaat u meer sporten of bewegen omdat u wilt afvallen? Dan is het vervelend om steeds te moeten eten om hypo’s te voorkomen. In overleg met uw arts kunt u uw medicatie laten aanpassen. Dit lukt het best wanneer u van het sporten een vaste gewoonte maakt (dagelijks of 3-4 keer per week). Dan is de insulinebehoefte immers continu lager.

Zoek ondersteuning

Wie bij het afvallen begeleiding krijgt van een diëtist, heeft meer kans op blijvend gewichtsverlies. Dat heeft een steekproef in Nederland uitgewezen. Van de vrouwen die vanwege overgewicht begeleiding van een diëtist kregen, was meer dan 50 procent na vier jaar nog steeds 5 procent van hun oorspronkelijke gewicht kwijt. Bij mannen lag dat percentage op ruim 40 procent.

Bewegen en overgewicht

Mensen met diabetes hebben een grotere kans op zwaarlijvigheid, vooral mensen met diabetes type 2. Andersom geldt: mensen die te dik zijn, vooral mensen met veel buikvet, hebben een grotere kans op diabetes. Want iemand die te dik is, moet al snel drie keer meer insuline produceren om de bloedglucosewaarden normaal te houden dan iemand met een normaal gewicht. Daarom is afvallen een belangrijk aandachtspunt in de behandeling en het voorkómen van diabetes. Bewegen, in combinatie met een gezonde leefstijl en voeding, speelt een cruciale rol.

De overweging moet hierbij zijn: welk streefgewicht gaat gezondheidswinst opleveren? Verrassend genoeg levert het verliezen van zo’n vijf tot tien procent gewicht al gezondheidsvoordelen op: een betere insulinegevoeligheid, betere glucosewaarden, een gunstige invloed op de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Doordat mensen weer gevoeliger worden voor insuline, kan soms de medicatie omlaag. Bij sommige mensen met diabetes type 2 is het effect zelfs zo gunstig dat ze geen diabetesmedicatie meer nodig hebben.

Gaat u meer sporten of bewegen omdat u wilt afvallen? Dan is het vervelend om steeds te moeten eten om hypo’s te voorkomen. In overleg met uw arts kunt u uw medicatie aanpassen. Dit lukt het best wanneer u van het sporten een vaste gewoonte maakt (dagelijks of 3-4 keer per week). Dan is de insulinebehoefte immers continu lager.

Persoonlijke instellingen