Voeding

Uit DiabetesWiki

Ga naar: navigatie, zoeken

Inhoud

Voeding

Voeding is een heel belangrijk onderdeel van de diabetesbehandeling. Eten heeft direct invloed op uw bloedglucose. Daarom kunt u met behulp van voeding de bloedglucose voor een groot deel regelen en kunt u acute klachten bij te hoge en te lage bloedglucosewaarden beperken.

In het reguleren van uw glucosewaarden heeft u dus zelf een belangrijk aandeel. U verkleint er meteen de kans op (latere) klachten en complicaties mee. Eten heeft ook invloed op uw gewicht, uw bloeddruk en het vetgehalte in het bloed. Door gezond te eten kunt u hart- en vaatziekten tegengaan of vertragen.

Wat is gezond eten?

Gezond eten betekent niet dat u een streng dieet moet volgen. En ook niet dat u geen suiker meer mag. Op www.diabetesfederatie.nl vindt u de meest recente richtlijn (2010) voor de voeding van mensen met diabetes. De richtlijn lijkt veel op de gezonde voeding die iedereen zou moeten gebruiken. De richtlijn geldt niet voor bijzondere situaties. Als u bijvoorbeeld zwanger bent of meer zou willen bewegen of sporten, vraagt dit om een aanpassing van dieet of medicijnen. Overleg dit altijd met uw diëtist, arts of diabetesverpleegkundige.

Zo eet u gezond:

  • Eet gevarieerd.
  • Let op de hoeveelheid en soort koolhydraten (suikers en zetmeel).
  • Beperk het gebruik van verzadigd vet.
  • Eet meer onverzadigde vetten.
  • Eet veel groente en fruit, tenminste 200 gram groente en twee stuks fruit per dag.
  • Beperk het gebruik van zout. Nederlandse producten bevatten vaak al veel zout. En teveel zout heeft een schadelijk effect op uw nierfunctie en uw bloeddruk.
  • Eet niet te veel, om overgewicht te voorkomen.
  • Drink voldoende water (minstens 1,5 liter per dag).

Als u gezond en gevarieerd eet, krijgt u alle voedingsstoffen in voldoende mate binnen. Dit zijn:

  • brandstoffen: voedingsstoffen die ons energie leveren. Dit zijn koolhydraten en vetten.
  • bouwstoffen: stoffen die zorgen voor de opbouw en het onderhoud van de lichaamscellen, het skelet en het gebit. Dit zijn eiwitten, water en mineralen.
  • beschermende stoffen: stoffen die onze weerstand tegen ziektes verstevigen. Dit zijn de vitamines.

Aandachtspunten voor mensen met diabetes

In de voeding van mensen met diabetes zijn de volgende aandachtspunten belangrijk:

Leefstijl - eten en drinken

Gezond eten en drinken is een belangrijk instrument in de strijd tegen te hoge bloedglucosewaarden. Eten heeft namelijk direct invloed op uw bloedglucose. In het reguleren van uw glucosewaarden heeft u dus zelf een belangrijk aandeel! U verkleint er meteen de kans op (latere) klachten en complicaties mee. Eten heeft ook invloed op uw gewicht, uw bloeddruk en het vetgehalte in het bloed. Door gezond te eten kunt u hart- en vaatziekten tegengaan of vertragen.

Wat is gezond eten?

Gezond eten betekent niet dat u een streng dieet moet volgen. En ook niet dat u geen suiker meer mag. Wat betekent het voor mensen met diabetes dan wel?

  • Eet gevarieerd en verantwoord. Daardoor krijgt u alle voedingstoffen binnen die u nodig heeft.
  • Let op de hoeveelheid en soort koolhydraten (suikers en zetmeel).
  • Beperk het gebruik van verzadigd vet. Dit zit veel in volvette melkproducten en kaas, vet vlees, fastfood, snacks en (suikervrije) koekjes en gebak.
  • Eet meer onverzadigde vetten. Dat verkleint het risico op hart- en vaatziekten. Deze vetten zitten in plantaardige olie, dieetmargarine, dieethalvarine en noten.
  • Voor mensen met diabetes zijn bepaalde vitaminen en mineralen extra belangrijk:
    • vitamine B12; dit zit in zuivel, vlees(waren) vis en ei;
    • het mineraal magnesium; dit zit in brood, graanproducten, groene groenten, melk en melkproducten, noten en vlees;
    • het sporenelement chroom; dit zit in volkoren graanproducten, paddestoelen, broccoli, noten, gist en vlees.
  • Eet veel groente en fruit, tenminste 200 gram groente en twee stuks fruit per dag.
  • Beperk het gebruik van zout.
  • Drink voldoende, minstens 1½ liter per dag. Denk aan koffie en thee zonder suiker, water, sap, magere of halfvolle zuivel, light frisdrank.
  • Bij het Diabetes Fonds kunt u een brochure met voedingsrichtlijnen aanvragen.

Begeleiding

Een goed voedingspatroon vinden als u diabetes heeft, is niet makkelijk. U doet immers niet elke dag dezelfde dingen en u eet ook niet iedere dag hetzelfde. In sommige situaties maakt u andere keuzes, zoals op verjaardagen, vakantie en bij ziekte. Gelukkig hoeft u het niet allemaal alleen uit te zoeken!

  • Advies van een diëtist is heel verhelderend. Hij of zij kan u helpen lekker te blijven eten. De diëtist kan uw totale voeding beoordelen, kijken of alle vitamines en mineralen erin zitten en suggesties geven voor tussendoortjes met koolhydraten die binnen het dieet passen.
  • Er zijn eettabellen waarin u kunt opzoeken hoeveel calorieën, vet en koolhydraten allerlei producten bevatten. Daarmee kunt u makkelijker kiezen.
  • Een wijziging in uw medicatie (in soort of dosering) kan vragen om aanpassing van uw voeding en leefstijl. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat u ineens meer tussendoor gaat eten of uw gewicht gaat veranderen.

Meer weten?

Persoonlijke instellingen